söndag 21 augusti 2011

Roligt att baka!

Baka = disk, massor med olika redskap som ska fram och tillbaka ur skåp och ofta ingredienser som befinner sig över hela köket. Jo så är det ofta och det är inte alltid att de sakerna är roliga. Många gånger tror jag att vi väljer att inte baka av den anledningen att det är för mycket jobb och tar lite av den tid som är så dyrbar för oss alla. När jag bakar är det saker över hela köket och för dem som tittar in där är det ett totalt kaos. Men på något sätt trivs jag i det kaoset, lite att processen faktiskt är roligare än själva produkten. För med bra musik, roliga redskap och en bra inställning är det faktiskt riktigt kul att baka trots att det bli så mycket jobb med det. Bakning blir lite som att få gå in i sin egen värld och släppa allt annat och bara koncentrera sig på det och jag älskar det.

Lite tips för att göra bakningen roligare:

  • Använd bra redskap, jag bifogar lite bilder från Ib Laursen som jag tycker mycket om just nu.
  • Lyssna på bra musik.
  • Skaffa fina burkar att lägga det du bakat i.
  • Bjud över lite kompisar och ta en gammaldags fika med fint porslin.
  • Börja med lätta recept som går fort att göra men som ändå smakar väldigt gott.
  • Baka en god smet eller deg, blir som lite belöning innan själva kakan är klar.









1 kommentar: